Dotychczas praca zdalna stanowiła dodatek do pracy w biurze. Najczęściej była po prostu formą benefitu dla pracownika. Obecnie z uwagi na wciąż utrzymujący się stan pandemii wielu z nas wysłano na tzw. home office. Ale nie każdy umie poradzić sobie z takim systemem pracy. Rozwiązaniem jest właściwa organizacja. Jak zatem zorganizować sobie pracę w warunkach domowych?
W związku z aktualnym stanem epidemiologicznym, dużo przedsiębiorstw zdecydowało się przejść na tryb home office. Dla części osób, które nie miały przedtem doświadczenia z takim systemem pracy, skuteczna organizacja czasu wydaje się ogromnym problemem, bo zmusza ich do dostosowania się do paru nowych reguł.
Jak stworzyć ergonomiczne miejsce do pracy w domu?
Najpierw trzeba wyznaczyć sobie optymalne miejsce do pracy. Idealnym rozwiązaniem jest pokój przeznaczony tylko do niej. Ale nie zawsze jest to wykonalne. Czasami mamy zaledwie minimum przestrzeni na postawienie biurka bądź stolik i to także się sprawdzi. Kluczowe jest natomiast to, żeby strefa pracy była oddzielona od strefy prywatnej. Naturalnie musimy też zwrócić uwagę na oświetlenie, aby w miarę możliwości było naturalne.
Jak niewielkim kosztem zorganizować miejsce do pracy? Gdy nie posiadasz w domu odpowiedniego krzesła czy biurka to rekomendujemy zdecydować się na jego zakup z drugiej ręki albo przejrzeć lokalne propozycje sprzedaży na portalach społecznościowych.
Dokładne planowanie dnia pracy
W trakcie pracy w domu ważna jest samodyscyplina i sumienność w realizowaniu zadań. Starajmy działać tak samo, jak podczas pracy w firmie. W przypadku, jeśli nasze godziny pracy są elastyczne, to radzimy wybrać te, w których pracujemy najbardziej optymalnie. Warto pamiętać, by w godzinach pracy nie wykonywać innych obowiązków. Dobrym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest wyciszenie notyfikacji z portali społecznościowych czy korzystanie z techniki Pomodoro, która polega 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową odstępem pomiędzy następnymi czynnościami.
Domowy dress code
Cały dzień przesiedziany w piżamie pomimo, że zdaje się być świetnym pomysłem, może niekorzystnie oddziaływać na terminowe wykonywanie obowiązków. Domowe ciuchy mogą może być tak komfortowy, że będzie wywoływać stan odprężenia. Żeby temu zapobiec warto zadbać o swój wygląd, w szczególności jeśli w trakcie pracy zdarzają się konsultacje na videochacie. Będziesz się czuć wtedy pewniej.
Utrzymanie relacji między kolegami z pracy
W przypadku przejścia na zmiany pracy na tryb zdalny znikają rytuały biurowe jak codzienne konwersacje przy herbacie, wspólne wyjście na obiad czy dojazd do biura. Do zachowania przyjacielskich stosunków ze współpracownikami warto wykorzystać popularnych komunikatorów np. Messenger. W razie konieczności omówienia czegoś równocześnie z dużą grupą pracowników, wygodniejsze będzie spotkanie online przez Zoom, Google Meet czy Skype. Gdy czujemy potrzebę rozmowy, nie bójmy się poruszyć z przyjaciółmi z biura także tematów osobistych. W pracy z domu niezwykle ważne jest znalezienie odpowiedniego komfortu mentalnego, zwłaszcza kiedy sporadycznie spotykamy z innymi znajomymi.